dilluns, 24 d’octubre de 2011

Multiligüisme

Una de les obsessions de la nostra societat és que els nostres fills aprenguin idiomes, anem bojos buscant acadèmies d'idiomes infantils, colònies o casals d'estiu en anglès, els hi posem DVD's en idiomes que no són el nostre... . I perquè? doncs perquè sabem que els idiomes són molt importants en el món globalitzat en el que vivim i pensem que si de petits ja aprenen una tercera llengua (en el cas de Catalunya) els hi facilitarem l'aprenentatge d'aquesta i no els passarà com a nosaltres que ens van introduir al tercer idioma a l'adolescència i ens ha costat molt adquirir-lo amb una mica de decència.

Però tot plegat té un petit "truc" que rau en la evolució del nostre cervell.

S'ha demostrat que fins a l'edat dels 6 - 7 anys un nen és com una esponja en el tema del llenguatge i, estimulat de la manera adeqüada, és capaç d'adquirir diferents idiomes de manera natural i utilitzar els sons de cada idioma com un nadiu.

I com s'ha demostrat aquest fet?
Doncs a través dels anomenats "nens salvatges". Al llarg de la història de la humanitat hi ha hagut casos en els que l'home (generalment els pares) ha aïllat a un nen de tot estímul i l'ha privat de tota experiència. Han estat nens tancats a armaris, habitacions petits, encadenats a llits... i que no han rebut cap tipus d'estímul.

Aquests nens han estat descoberts quan tenien entre 7 i 12 anys (depèn de cada cas) i s'ha intentat ensenyar-los a parlar però han estat incapaços d'aprendre l'estructura de l'idioma, no han adquirit més de 20 paraules, no tenen comprensió... . En conclusió han passat el anomenat "període crític" per adquirir un idioma i són incapaços de comunicar-se tant a nivell de llenguatge verbal com no verbal.

Així doncs, per tal d'adquirir un idioma amb el màxim d'eficàcia, integrant la seva sonoritat, la seva estructura, el màxim de vocabulari... cal fer-ho abans dels 6-7 anys que encara no ha passat "el període crític".

9 comentaris:

  1. Doncs m'hauré de posar les piles!! Jo entenc l'interés dels pares per a que aprenguin idiomes, i més ara que has explicat que realment com més aviat millor. Però d'altra banda m'atabala una mica pensar que ja l'he d'apuntar a anglès i començar amb la roda aquesta de que ho aprengui tot ja.
    No sé...
    Hi ha un company de classe de la meva filla que ja fa anglès, a P2! A mi em sembla massa.
    Però és molt interessant el que expliques, hi reflexionaré...

    ResponElimina
  2. Que interessant! El que entenc per la teva reflexió és que el que es important es aprendre llengües en general (més d'una abans dels 6) perquè el teu cap funciona millor a l'hora d'entendre les estructures i quan n'aprenguis una altra et serà més fàcil...no cal posar-se a aprendre anglès des de P2...com diu l'Onavis, em sembla una mica agovio per les criatures...els nens salvatges el problema que tenien era que no n'havien après cap, no? Bé, de nou...molt interessant!

    ResponElimina
  3. Molt interessant! Havia sentit dir això de que quan s'han d'aprendre els idiomes és de petit, però no sabia el per què.

    Jo tampoc crec que ens haguem d'agobiar amb aquest tema i crec que classes d'anglès a P2 és una exageracio. Trobo més normal que igual que per exemple veuen tele en català o castellà la poden veure en anglès. O els expliquem contes, o els posem cançons...

    ResponElimina
  4. Sol solet molt interessant el teu post d'avui.
    Totes coincidiu que amb 2 anys és massa d'hora per introduir l'anglès... bé, ja us explicaré que tal ens va a nosaltres, perquè el baby començarà amb 10 mesos la guarde i allà només es parla anglès.

    ResponElimina
  5. Mama moderna jo em refereixo a estudiar una llengua apart de la de l'escola, com una extraescolar. Per mi es fantàstic introduir llengües, el que trobo que exagerem afegint classes d'idiomes a l'agenda de les criatures.

    ResponElimina
  6. Mamamoderna, jo també penso que el teu cas és diferent, el teu sí que farà bé les coses en quant a l'aprenentatge de la llengua!
    A mi el que no em convenç és que aquí al nostre país la gent apunti a extraescolars d'idiomes als nens tant petits. Estic més amb el que diu la Mirashka, de que lo millor ara és introduïr l'idioma a partir de cançons, jocs...
    (Bé, de fet això és el que deuen fer a les extraescolars quan són tan petits).

    Sol Solet, has tocat un gran tema! Jo de fet encara no sé què és el que vull fer amb la meva petita respecte això!

    ResponElimina
  7. És molt interessant això que expliques.

    També penso que apuntar als nens tant petits a anglès és una mica exagerat... Altra cosa és el baby de la MamaModerna, que ell segur que adquirirà l'anglès com un idioma més.

    ResponElimina
  8. Això que comentes m'ho van explicar a un curs d'estimulació primerenca que vam fer, però crec que no ens hem d'obsessionar amb aquests temes i em fa l'efecte que és més important durant els primers anys donar una estimulació en tots els àmbits que centrar-nos en que el nen aprengui anglès amb classes reglades i obligacions que ni li van ni li vénen.
    A l'escola del Jordi fan anglès des de P3 i a casa li posem cançons i ens demana videos de pel·lícules que primer les a vist en català i castellà i després les vol en anglés. Que vagi pescant la sonoritat em sembla interessant, però no he volgut apuntar-lo a cap académia com han fet altres pares de l'escola que ja tenen als seus nens de P4 fent anglès, piscina, preesport, etc, etc, és a dir, extraescolars gairebé cada dia.

    ResponElimina
  9. Ai el desenvolupament del cervell quins dubtes ens genera!!
    ONAVIS, personalment penso que el moment idoni per introduir un tercer idioma és als tres anys ja que a aquesta edat -si tot està dins la normalitat- ja tenen el seu idioma natal adquirit tant en l'aspecte de la producció com de la comprensió d'aquest, així que a aquesta edat ja es poden concentrar en un altre idioma.

    ANNA, exacte els nens salvatges no havien tingut cap estímul de manera que no havíen après cap llengua.
    Per un altre costat, aprendre una tercera llengua abans del "període crític" no garantitza que tinguis més facilitat per aprendre altres idiomes posteriorment. Tot i això el que sí és cert és qui si s'aprèn un idioma molt diferent al nadiu (per exemple que nosaltres aprenguéssim l'àrab, el xinès, japonès, basc...) sí que això crea més plasticiat cerebral i permet aprendre millor un idioma més proper al nadiu del nen (en el nostre cas totes les llengües llatines i l'àngles) -espero haver-me explicat-

    MAMAMODERNA, com t'han dit l'Onavis i la Mirashka el teu cas és diferent perquè reb constantment estímuls en anglès, no fa anglès només unes hores i un moment determinat com passa aquí. Així sí el baby adquirirà bé l'anglès si és estimulat en aquest idioma fins a arribar al període crític.

    MIRASHKA, sí penso que introduir un tercer idioma a través de cançons, contes, pel·lícules i a partir dels 3 anys 1h d'anglès setmanal on es jugui i es donin situacions on hagin d'utilitzar l'anglès és ideal.

    ESTER, sí apuntar-los molt d'hora és exagerat però no hem de perdre de vista que tampoc hi ha molt temps ja que als 6-7 anys s'acaba aquesta plasticitat cerebral.

    EUPHORBIA, està molt bé que en Jordi diferencii els tres idiomes i sigui capaç de demanar-los. Jo sí que penso que als 3 anys està bé fer anglès però en plan joc i lúdic, el que vindria a ser una ludoteca en anglès però mai amb plan acadèmia.

    ResponElimina