dissabte, 15 d’octubre de 2011

Evolució del Llenguatge

Seguint la línea de la Mirashka exerciré la meva professió fent un resum de la evolució del llenguatge en el nen sense cap tipus d'alteració:

Els procés d'aquicissió del llenguatge en el nen està composat per diferents etapes, cal dir però, que regularment es segueixen aquestes etapes però hi ha nens que se salten alguna etapa o aquesta és molt breu i no ens adonem que ha passat.

Abans de començar a dir les primeres paraules amb significat els nens són capaços de comunicar-se amb l'adult a través de gestos, expresions facials -aquí, , l'Onavis ens explica molt bé com és la comunicació no verbal de la seva filla-, somriures... . 


Si comencem per l'inici, el nadó va respon a la parla dels adults de manera definida a través quan gira el cap buscant d'on ve la veu.

Desde l'inici els nadons són capaços de reaccionar especificament davant la veu humana, atendre específicament a aquests estímuls, poden mantenir el contacte cara-a-acara, mantenir o evitar la mirada... a través d'aquesta comunicació afecteva amb l'adult s'aconsegueix posteriorment el desenvolupament del llenguatge vocal.

Fins els 6 mesos el nadó es dedica a balbucejar. Una de les teories diu que ho fa per buscar els sons que més s'assimilen a la seva llengua.

Cap als 6 mesos s'inici la fase de desenvolupament del llenguatge on el nadó ja diferencia entre sons vocàlics i sons consonàntics i ho fa a través de síl·labes que es repeteixen (per exemple TA-TA-TA, MA-MA-MA, PA-PA-PA... ). Paral·lelament comença a prendre forma la entonació, prosòdia i ritme .

Entre els 10 i 12 mesos sorgeixen les primeres paraules, aquest fet no depèn tant de la destresa del nen sinó de la intencionalitat i la resposta que donin els pares o l'entorn a aquestes paraules. Per exemple: quan diu TATA no li donem impotància però quan diu PAPA l'aplaudium, li fem una rialla, li assenyalem el papa... de manera que relaciona la paraula amb una cosa agradable i repeteix el fet. A partir d'aquesta edat van augmentant aquestes paraules fins que als 18 mesos que ja són capaços de dir unes vint paraules.

En un inici el nen utilitza una mateixa paraula per referir-se a vàries coses, per exemple AIGUA, pot ser que té set, que plou, que hi ha alguna aixeta oberta de casa... .

En aquesta edat també augmenta ràpidament la comprensió del llenguatge de l'adult i a partir dels 18 mesos el nen comença a emetre frases de dues paraules de manera espontània i el seu vocabulari va augmentant progressivament fins a les 50 paraules.

Als 20 mesos la progressió de vocabulari arriba a les 100 paraules, a les 300 als dos anys i a les 1.000 als tres anys.

Entre els 24 i 30 mesos el nen és capaç de comprendre tot el que se li diu i comença a tenir curiositats preguntat el nom de les coses.

Als 36 mesos el nen manté el llenguatge telegràfic però ja fa frases de més de dues paraules i és fa entendre perfectament.

Ressaltar que fins els dos anys el nen pateix molts canvis morfològics del cervell que fa un augment de pes del 350% mentre que a partir d'aquesta edat i fins a la adolescència és del 35%.

Bé espero que tot plegat no sigui un embolic i sigui de la vostra utilitat. Tinc pensades més entrades d'aquest tipus, entre elles una sobre el Bilingüisme.

3 comentaris:

  1. Potser en aquest tema hi ha massa rigidesa per part d'alguns professionals i no tot quadra sempre. El meu fill quan tenia 15 mesos no deia ni mu i t'asseguro que no era per manca d'estimulació. Vam anar a la revisió que li tocava per edad i una infermera jove que devia fer quatre dies que era per l'ambulatori i que debia dur el manual sota el braç, ens va dir que no era normal que ja havia de dir alguna cosa. Vam passar uns dies preocupadíssims fins que la psicopedagoga del centre d'estimulació primerenca on anàvem ens va dir que no fessim cas. Després fins i tot ens ha passat al revés, quan va entrar a P3 el psicopedagog de l'escola ens va dir que el nostre nen parlava molt bé per l'edat que tenia.
    Petons

    ResponElimina
  2. Euphorbia, el que explico és el que passa de manera comú però no tots els nens són iguals i n'hi ha que no diuen res i de sobte fan l'explosió del llenguatge.

    ResponElimina
  3. Estan molt bé aquestes classes magistrals!
    Jo vaig notar molt canvi en el llenguatge a partir dels 18 mesos, com si de sobte aprengués moltes paraules cada dia.
    Ara bè, encara ara hi ha frases que només les entenc jo, i tan son pare com d'altres em fan servir de traductora quan els hi diu algo i no l'entenen!
    És molt interessant viure aquest desenvolupament.

    ResponElimina